Ontwikkeld met de techniek
van Frens Esveld
Twee jaar geleden stapt Kim Missotten in het bedrijf van haar schoonfamilie en nemen Kim en vriend Gunter Swijsen in het Swijsenhof de kalverstal voor hun rekening. Kim komt zelf niet uit een boerenfamilie, maar vriend Gunter dus wel. Als ze de kalverstal met zo’n 1100 vleeskalveren overnemen, is deze toe aan enkele vernieuwingen.
"We hebben aanzienlijk wat tijd en budget geïnvesteerd om het bedrijf terug efficiënt te laten draaien. Onder andere door te investeren in verschillende installaties van Frens Esveld.”
Op aanraden van een collega kalverhouder heeft Kim contact opgenomen met Esveld. "Vanaf het eerste contact hadden we een goed gevoel. Bij de eerste ontmoeting heeft Frans ons uitgelegd dat we beginnen met de basisinstallatie en dan kijken wat nog nodig of wenselijk is om het bedrijf te optimaliseren. Frans dacht echt met ons mee."
Frens Esveld heeft onder andere een nieuwe voercomputer geplaatst. “Er moesten verschillende aanpassingen gedaan worden, zodat de installatie compatibel zou zijn met deze computer. Daarnaast hebben ze een nieuwe vijzel geplaatst voor de ruwvoedersilo, is er een groter koudwatervat geïnstalleerd en er is een ruimere buffer voorzien voor de melkinstallatie.
Recent zijn we overgeschakeld op het voederen van wei en ook hiervoor heeft Esveld de installatie aangepast. De gehele voerinstallatie is momenteel dus aangepast naar de normen van Esveld. Op deze manier kunnen we sneller en efficiënter voeren.
Vooral sinds we met 2 voerpompen werken, die tegelijk uit 1 buffer kunnen voederen, of dat 1 voerpomp bezig is met uitdoseren, kan de 2e voerpomp al het 2e circuit klaarzetten met melk, zodat we tussen de circuits geen wachttijden meer hebben
We merken dat we nu significant meer tijd overhouden voor andere werkzaamheden.
Eerlijk advies, passend bij de situatie
Er werd tijdens de installatie echt meegedacht met de situatie van Kim en Gunter. “Ze begrepen dat het al een stevig kostenplaatje was, vooral omdat we net alles hadden overgenomen. Ze wouden er dus voor zorgen dat eerst alles operationeel zou zijn en als er iets niet essentieel was, werd dat ook gewoon gezegd, waardoor we in het begin geen extra kosten moesten maken. Zo kregen we dus eerlijk advies. In de toekomst kunnen we zien of en wat we nog willen uitbreiden. Van die werkwijze kregen we een goed gevoel.”
“De monteurs die alles kwamen installeren waren vriendelijke mensen die ons goed geïnformeerd hebben en al onze vragen beantwoordden." Bij vraag voor extra's was niks te veel. Nu alles draait, is er nog steeds regelmatig contact met Frens Esveld. “De nazorg en service is heel goed. We kunnen ze altijd bellen en indien nodig komen ze langs. We worden ook regelmatig even gecontacteerd met de vraag of alles goed verloopt, waarbij je voelt dat ze die nazorg blijven geven."
Uitbreidingsmogelijkheden
Het ruwvoer wordt momenteel nog manueel gevoerd met een voerwagen. “Wellicht willen we dit op termijn automatiseren. Er zijn in ieder geval nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden om verder te optimaliseren. Frens Esveld zal hiervoor onze vaste partner blijven."
"“De werkwijze van Frens Esveld gaf ons direct een goed gevoel."